«Finansbyen Vår» – En reise gjennom Hamars finansielle arv og fremtid

Publisert 17. april 2024

Har du lurt på hva bankene egentlig driver med? Hvordan de overlever i 175 år og hvorfor de deler ut millioner av kroner? Hamar popoppmuseum er stolte over å presentere den kommende utstillingen "Finansbyen Vår,". Den åpner lørdag 20. april i Hamar kulturhus sitt Galleri. Denne utstillingen utforsker finanssektorens sentrale rolle i Hamars utvikling. Fra en historisk myntpregeby i middelalderen til et moderne finanssentrum for Innlandet.

Publisert 17. april 2024

Utstillingen er med på å markere hvordan Hamar har utviklet seg gjennom 175 år til å bli hjemstedet for Norges fjerde største bank, Norges største pengeutdeler og en stiftelse som bidrar til sosial bærekraft, kunnskapsutvikling og teknologisk innovasjon.

Med fem engasjerende temaområder vil besøkende kunne dykke ned i forskjellige aspekter av finansbransjens påvirkning på lokal og regional utvikling.

Historie:

Utforsk Hamars rike finanshistorie, med røtter tilbake til 1000-tallets myntpreging.

Spare og Låne:

Lær om privatøkonomiens grunnprinsipper, og hvordan sparing og lånetaking har utviklet seg over tid.

Gaver, Flaks og Spons:

Oppdag hvordan Sparebankstiftelsen og andre lokale finansinstitusjoner bidrar til samfunnet gjennom sponsing og Norsk Tippings utdeling av gavemidler.

Skape og Satse:

Se hvordan lokale banker støtter næringsliv og gründere i å realisere sine ideer og visjoner.

Fintech og Fremtiden:

Utforsk den spennende verdenen av finansteknologi (Fintech) og hvordan den kontinuerlig forvandler finanssektoren og samfunnet rundt oss.

«Finansbyen Vår» er ikke bare en utstilling, men en læringsopplevelse som binder sammen fortid, nåtid og fremtid, og viser hvordan finansbransjen har vært, og vil fortsette å være, en drivkraft for vekst og innovasjon i Hamar-regionen.

Vi har også produsert en serie med podkaster. De heter “Byen vår” og du finner dem der du lytter til podkaster (Spotify, Acast og Apple music).

Utstillingen har tilrettelagt formidling til voksne og barn- og unge. Ta med mobiltelefon og opplev finansbyen vår ved å skanne QR-koder.

Åpningstider:

Utstillingen er åpen i bibliotekets åpningstid, fra 20. april til 6. mai. Gratis adgang.
Mandag: 10:00 – 19:00
Tirsdag: 10:00 – 19:00
Onsdag: 10:00 – 19:00
Torsdag: 10:00 – 19:00
Fredag: 10:00 – 16:00
Lørdag: 11:00 – 15:00

Vi ønsker alle velkommen til en informativ og inspirerende utstilling i hjertet av Hamar. For mer informasjon, besøk Kulturhusets nettside.

Utstillingen er støttet av Sparebank1 Østlandet, Hamar kulturhus og Hamar byjubileum.

Kontakt for media:

Trompetkameratene