Drikkegildet – Teater Innlandet

Velkommen til det viktigste og vakreste nachspielet i verdenshistorien!

«Eros er så vis en dikter, at han også gjør andre til diktere. Enhver som røres av kjærlighet, blir nemlig dikter.»

Athens absolutte elite har festet og drukket i dagevis, men bestemmer seg for å ta et par hvite timer for å hylle kjærlighetsguden Eros.

Det som følger er en heidundrende filosofisk kamp om kjærlighetens vesen, mening og mysterier, hvor festdeltakerne gir til beste hver sin tale til kjærlighetens pris.

For hva er egentlig kjærlighet? Hva er meningen med livet? Er menneskene egentlig kløyvd i to, på evig jakt etter sin bedre halvdel? Hva er vitsen med barn?

Og rekker favoritten Sokrates å snakke ut før en uanmeldt gjest dukker opp? For hva kan man bruke alle teoriene om kjærlighet til i møtet med en som står der med hjertet i hånda?

Drikkegildet er en av Platons viktigste dialoger, en nøkkeltekst i vestlig kultur. Den har overlevd i nesten 2500 år.

Når var sist du satte av en kveld til å lovprise Eros i lystig lag? Nå har du sjansen!

***

Ganske fritt etter Platons Symposium

Med: Mari Amalie Hove , Joachim Joachimsen, Tone Oline Knivsflå, Francisco Kalle Navarro, Tom Styve, Anne Guri Tvedt og Guro Skumsnes Moe

Regi og bearbeiding: Mari V. Kjeldstadli | Scenografi og kostymedesign: Agnethe Tellefsen | Komposisjon og musikk: Guro Skumsnes Moe | Lysdesign: Olav Nordhagen