Klimalitteraturprat med Knut Faldbakken – «Uår» 50 år etter

Opplev forfatter Knut Faldbakken i samtale med Hanne Lillebo om 50-årsjubilanten og den fortsatt skremmende brennaktuelle «kli-fi»-serien «Uår». Hva tenker forfatteren om de klima- og miljøendringene som har skjedd siden han skrev denne historien? Kunne Uår ha vært skrevet i dag?

Det er gått et halvt århundre siden Knut Faldbakken utga de to Uår-bøkene, Uår. Aftenlandet i 1974 og Uår. Sweetwater to år senere. Uår er et hovedverk i Faldbakkens forfatterskap. Bøkene ble innstilt til Nordisk råds litteraturpris i 1977 og er solgt i nærmere en halv million eksemplarer.

Uår møter vi Allan Ung som sammen med kona Lisa og den lille sønnen deres forlater millionbyen Sweetwater og flytter ut på søppelfyllinga. Forslumming, voldstrusler og nød har gjort bytilværelsen uutholdelig. På fyllinga lever de av byens avfall og det Allan tjener på småjobber inne i byen. Men det viser seg snart at de ikke er alene, det er flere som har slått seg til på fyllinga. Sammen kjemper de for å overleve mens de ser forfallet øke fra dag til dag i et overflodssamfunn som nærmer seg undergangen.

1970-årene var et tiår med et voksende engasjement for miljøet. Bøkene om Allan Ung var skremmende aktuelle da de ble utgitt, og er ikke mindre aktuelle i dag. Hvordan oppsto ideen til å skrive Uår? Hva tenker forfatteren om de klima- og miljøendringene som har skjedd siden han skrev denne historien? Kunne Uår ha vært skrevet i dag? Dette er noen av spørsmålene som tas opp i samtalen mellom Knut Faldbakken og Hanne Lillebo når Uår står på programmet under Miljøuka og Miljødag i Hamar lørdag 27. april.

Knut Faldbakken debuterte med romanen Den grå regnbuen i 1967, og har siden gitt ut et førtitalls bøker. Gjennom flere romaner, ikke minst Uår (1974–76), etablerte han seg som en av de helt sentrale forfatterne i sin generasjon. Deretter fulgte en rekke romaner som på ulike vis tematiserer manns- og kjønnsroller, og en serie krimromaner med lokal tilknytning. Seneste utgivelse er krimromanen Stammeren (2020). Faldbakken har også arbeidet som journalist og litteraturkritiker. Bøkene hans er oversatt til en lang rekke språk. I 2012 ble han tildelt Brageprisens hederspris.

Hanne Lillebo er forfatter, frilanser og for tiden prosjektrådgiver hos Anno Domkirkeodden

Arrangør: Miljøuka i Hamarregionen – ved Sirkula IKS, Hamar kommune, Hamar kulturhus og Hamar bibliotek.

_________

OM MILJØUKA I HAMAREGIONEN

– Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe –

Med Miljøuka i Hamarregionen ønsker vi å inspirere deg til å tenke og handle miljøvennlig, og la deg få øyne opp for alle mulighetene som ligger i regionen. Dette gjør vi gjennom et variert og mangfoldig festivalprogram. Bli med og gjør Hamarregionen til et mer miljøvennlig sted bo – kom på Miljøuka!

Miljøuka i Hamarregionen er et samarbeid mellom Sirkula IKS, Hamar Naturskole og kommunnene i Hamar, Stange, Løten og Ringsaker.

Miljøuka 2024 er sponset av Eidsiva Bioenergi, Østlandet gjenvinning, Sparebankstiftelsen Hedmark, Moelven, Tekna.