Hamar Messingensemble: Øregodt fra Ørbæk

- EN HYLLEST TIL ANDERS. Hamar messingensemble med gode venner serverer smakebiter fra Anders Ørbæks store produksjon av komposisjoner, arrangementer og tekster.

Det blir en kveld der du blir bedre kjent med dette unike og produktive musiske mennesket.

Anders Ørbæk (1932 – 2020) var en sjeldent talentfull musiker som behersket flere instrumenter, sjøl om de fleste nok forbinder ham med trombone. Han spilte i korps, symfoniorkester, diverse jazzorkestre og messingkvintett. I tillegg dirigerte han flere korps, bl.a. Hamar ungdomskorps i en årrekke. Som komponist har han skrevet fantastisk flotte marsjer, men også vakre perler for mindre ensembler. Hans evne til å skrive skreddersydde, flotte arrangementer i flere sjangre for ulike ensembler, var unik.

I Høstrevyen (1976 – 1986) og etter hvert i AB-teateret, fikk han vist seg fram som skuespiller og tekstforfatter. Også på disse områdene var Anders en ener. Hans humor og lune tekster tåler absolutt et gjenhør.

I forestillingen vil du få høre et utvalg av Anders’ komposisjoner, arrangementer og tekster. Det blir blanda kor, mannskor (det berømte mannskoret «Dragsuget» står opp fra revygraven etter 37 år). Et korps sammensatt av musikere som har spilt med og under Anders deltar, og revyorkesteret fra Høstrevyen bidrar med eksempler på noe av det Anders skrev for revy og teater. Miøsen Badeforenings Massageband er historie – men vi kan love en kopi!

Musikerne i Hamar messingensemble vil være sentrale i forestillingen. Naturlig nok – Anders spilte jo i Hamar Brass Quintet i en mannsalder og har skrevet enormt mye for besetningen.

HME består av Terje Kola (trompet), Jan Kola (trompet), Trygve Hannevold (waldhorn), Martin Fauchald (trombone), Bengt Furnes (tuba) og Terje Hanssen (slagverk).

I tillegg til de musikalske innslagene blir det bilder, videoopptak og samtaler med personer som har anekdoter og gode historier å fortelle om Anders. Det vil også bli korte videohilsener fra folk som på en eller annen måte har stått Anders nær. Og hvis du lurer på hva Silje Nergaard har å gjøre i den sammenhengen, så må du møte opp søndag 21. januar kl. 18.00.

Det hele ledes av Jørn Kolsrud som bl.a. samarbeida tett med Anders i Høstrevyen og AB- teateret og spilte under Anders i Hamar ungdomskorps.