Jubileumsutstilling / Vernissage og Artist Talk

I anledning jubileene Hamar Kulturhus 10 år og Hamar 175 år har vi samlet seks lokale kunstnere til en utstilling som hyller kunstnere som bor og virker i Hamar og omegn i dag. Velkommen til åpning hvor du møter alle kunstnerne og blir bedre kjent med verkene deres: Geir Brohjem, Bjørnulf Dyrud, Inger Helene Høyen Hodøl, Jon Olav Helle, Inge Iversen og Maria Natalie Skjeset.

Åpningsarrangementet er gratis og åpent for alle. Vi har sitteplasser og serverer et glass musserende til alle gjester.

Det blir musikalsk innslag ved elever fra Hamar kulturskole.

OM KUNSTNERNE

Geir Brohjem, landskapsmaler fra Hamar, fanger nordisk natur i sine malerier. Utdannet ved Oslo tegne- og maleskole og med en Bachelor i Fine Art, har Brohjem etablert seg som en betydelig kunstner i kunstmiljøet. Hans verk, preget av naturalistisk stil og inspirasjon fra Hedmarks-landskapet, inviterer betrakteren til å utforske naturens skjønnhet.

Bjørnulf Dyrud, født og oppvokst på Eina i Vestre Toten, utforsker abstrakte uttrykk inspirert av norsk natur. Med 5-årig høgskoleutdannelse innen scene kunst og billeduttrykk har Dyrud etablert seg som en betydelig kunstner nasjonalt og internasjonalt. Han har stilt ut på gallerier og kunstsentre i Norge, Kina, Spania, Japan, Bulgaria og USA. Dyrud, som også er musiker, og et aktivt medlem av NBK (Norske Billedkunstnere), LNM (Landsforeningen for norske malere) og BKH (Billedkunstnere i Hedmark).

Jon Olav Helle, utdannet ved Statens Kunst- og Håndverkskole, viser klassisk håndverk i sine akryl- og oljemalerier. Han har en imponerende karriere som kunstner og lærer i kunstfag. Med et solid fundament i frihåndstegning og grafikk, har Helle utforsket ulike kunstneriske disipliner og stilt ut på flere anerkjente gallerier.

Inger Helene Høyen Hodøl, basert på Hamar, utforsker følelser gjennom kunst. Hun har en unik tilnærming til abstrakte og figurative uttrykk, og hennes verk reflekterer en dyp forståelse av menneskets indre landskap. Besøk utstillingen på Hamar Kulturhus og la deg bli inspirert av Hodøls unike kunstneriske reise.

Billedkunstner Maria Natalie Skjeset (født 1990), opprinnelig fra Bærum, har funnet sitt kreative hjem på Disen Kulturveksttun i Hamar. Med hovedfokus på fotobasert digital grafikk har Skjeset etablert seg som en bemerkelsesverdig kunstner på den digitale scenen. Hennes akademiske bakgrunn inkluderer en bachelorgrad i virtuell kunst og design fra Høgskolen i Hedmark (2013), samt studier i kunsthistorie, idéhistorie og grafisk design.

Inge Iversen en selvstudert kunstner, utforsker abstrakte og naturalistiske uttrykk med lekne elementer. Han har skapt et 12 meter høyt tårn i sin egen hage, illustrerende for hans kreative visjoner. Med over 20 års erfaring innen videokunst, inkludert 3D-elementer, har Iversen etablert seg som en innovativ kunstner. Siden han begynte å jobbe med kunst på heltid i 2018, har han fått anerkjennelse fra Nasjonalmuseet, Riksgalleriet, og Oslo kommunale kunstsamlinger.

———————————————————————————-

Jubileumsutstillingen er første utstilling i Galleriet etter at lokalet ble oppgradert med glasstak mot biblioteket, nytt lys og en egen scene, som også gjør lokalet egnet for konserter og andre arrangementer.