5. oktober – 9. november 2024

Utstilling i foajéen med Elena Abessinova

Etter utdannelsen ved kunst- og industridesignskolen i Kiev arbeidet Abessinova med reklame og bokillustrasjoner. I 1990 deltok hun på den internasjonale bokbiennalen i Bologna, Italia. Gjennom dette fikk hun muligheten til å arbeide i Sveits i 18 år. Utgivelsen av to barnebøker med hennes illustrasjoner åpnet døren til et sveitsisk kunstgalleri. Der fikk hun virkelig oppleve smaken av og kraften i den kreative friheten, og forsto at dette var det riktige valget. I dag finnes verk av Elena Abessinova i private samlinger i Sveits, Tyskland, Storbritannia, USA, Japan, Ukraina og Norge.

I 2008 flyttet Abessinova til Norge og i 2015 bosatte hun seg i Kongsvinger. Her er hun forankret som et lokalt kulturvaremerke. Hun har deltatt på en rekke internasjonale utstillinger i Europa, Japan og USA og mange utstillinger i Norge. Hun er medlem av NBK, BKI og Tegnerforbundet.

I denne vandreutstillinga med nær 20 arbeider av Abessinova, blir vi kjent med et kunstnerskap med stor bredde i teknikker og uttrykk, og med motiver som spenner fra portrettmaleri via fabulerende naturmotiver til humoristiske skråblikk på livet og kjærligheten. I historiemaleriene bringer hun gjerne sammen historiske fakta og mytologi. Noen ganger fletter hun inn sin personlige historie, slik vi kan se det i akrylmaleriet Integrasjon. Her plasserer Abessinova seg selv direkte inn i motivet og Stavangers historie, som en billedlig og symbolsk måte å integrere seg og bygge tilhørighet til sine nye omgivelser.

Hennes verk har sin egen stil og språk, utviklet gjennom kunstnerens interesse for klassisk kunst og folkekunst på den globale kunstarenaen i Østen, Asia og Europa, så vel som tradisjonell ukrainsk kunst. Interessen for Skandinavias historie har bidratt til denne paletten av uttrykk.

Det karakteristiske for hennes arbeid er detaljrikdommen, enten vi finner den i blyanttegninger i stort format, store akrylmalerier eller i etsninger, pastelltegninger og pennetegninger. Det dekorative aspektet er et annet kjennemerke. Om enn forskjellige i uttrykk, viser både de ornamentale motivene, de historiefortellende motivene og stillebenmotivene en dekorglede, som kombineres med evnen til frodig, men samtidig velbalansert komposisjon.

Elena Abessinovas mangeårige erfaring har lært henne å «holde på» spontaniteten i arbeidet, selv gjennom uker og måneder med detaljer i et og samme verk. Arbeidet kan starte uten skisse, slik at komposisjonen vokser ut fra et ørlite element. I disse tilfellene vet ikke kunstneren hvordan verket til slutt vil bli, men improviserer seg fram til det ferdige verket. Arbeider som handler om historiske begivenheter forutsetter en helt annen tilnærming og detaljerte skisser. Inngående studier av historiske og kulturelle begivenheter er viktig. Gjennom dette arbeidet oppstår en følelse av visshet om hvordan maleriet skal bli.

-For meg er estetikk, dyktighet, kvalitet, utvikling og dynamikk i arbeidet mitt svært viktig. Jeg koser meg med fargevalg, og med å arbeide med balanse og rytme i komplekse komposisjoner. Oppmerksomheten på detaljene gir glede gjennom hele arbeidsprosessen. Samtidig er jeg selvkritisk og krever mye av meg selv som kunstner; det ferdige verket må glede mitt øye, sier kunstneren.

Elena Abessinova deltok med to bilder på åpningsutstillingen «Jeg kaller det kunst» i det nye Nasjonalmuseet som åpnet 11. juni 2022. Et av dem viser vi i denne vandreutstillinga, nemlig Ellisiv – daværende dronning av Norge. Bildet viser tre viktige historiske figurer som forbinder Norge og Kievriket, eller Kiev-Rus som det også kalles: Storfyrste Yaroslav den vise, Ellisiv (Jelisaveta fra Kiev) og ektefellen Harald Hardråde.

Du kan besøke utstillingen i Kulturhusets åpningstid.

Gratis inngang

5. oktober – 9. november 2024
Kl. 09:00–16:00
Sal:

Foajéen

Arrangør:

Hamar bibliotek

Du kan besøke utstillingen i Kulturhusets åpningstid. Lørdag og søndag åpent ved arrangementer.