Vettug viten: Du er ikke rasist, vel?

Rasisme er et vanskelig og brennbart tema. For hva er det egentlig? Prisca Bruno Massao forsker på nettopp det.

Det er ikke alltid lett å sette fingeren på hva som er rasisme og ikke. Kanskje passer ikke lenger den tradisjonelle måten vi forstår rasisme på?
Hvordan viser rasisme seg – i språket vi bruker og i hverdagssituasjoner på skole, jobb og fritidsaktiviteter? Hvordan avslører vi den? Hvordan kan vi forebygge og jobbe mot den?

Prisca Bruno Massao er førsteamanuensis ved Institutt for samfunnsfag, religion og etikk og forsker på rasisme i lærerutdanning og idrett.

Om Vettug viten
Vettug viten er et månedlig arrangement i lunsjtida der forskere fra Høgskolen i Innlandet serverer ny kunnskap om spennende temaer i et kort format. Det er også arrangementer på Lillehammer og Elverum.

Hamar bibliotek er arrangør sammen med Høgskolen i Innlandet.

Kafeen i Foajéen er åpen og kan friste med bl.a. suppe, rundstykker, kaker og kaffe.

Arrangør: Høgskolen i Innlandet og Hamar bibliotek