Pulp Fiction – en utstilling av Heidi Glattre

Velkommen til Galleri Hamar kulturhus og Heidi Glattres kunstneriske reise - en utforskning av personlig historie, reflektert gjennom unike teknikker og kunstneriske uttrykk. Gjennom papir og tekst skaper Heidi et visuelt løp, som inviterer andre til å dele i hennes kunstneriske univers.

Heidi beskriver sin kunst på denne måten:

– Mitt behov for å samle min personlige historie, hva som har hatt innflytelse og betydning for meg, har vært en langsom prosess. Det har resultert i et visuelt løp der papiret og tekstene, i tillegg til utviklingen av en folde- og bretteteknikk, jeg benytter moderne ikoner også, noe jeg kaller en type «annen natur». Dvs jeg overlater noe av kontrollen til det som skjer når pigmentene tørker og senere skylles vekk og det legger grunnlaget for det jeg senere tegner på dem igjen.

I papirarbeidene er kontrollen total, men visualiseringen av tekstene åpen for enhver til å ta del i fritt og uavhengig av de litterære foreleggene jeg er bundet av og forsøker å gi form og uttrykk.

Språk er avgjørende for meg som en total størrelse, utenfor språket finnes ingenting.

Om kunstneren:

Glattre er bosatt i Oslo med et atelier ved Tyrifjorden i Hole. Hun bærer med seg en rik livshistorie og en lidenskap for kunst. Med en solid utdanning i litteraturvitenskap fra Universitetet i Oslo, kombinert med erfaring innenfor forleggeri og undervisning, gjorde hun et drastisk valg for nesten 25 år siden. Da begynte hun sin kunstneriske reise med kurs på Heggedal kunstfabrikk under veiledning av Per Morten Karlsen. Deretter fordypet hun seg i ikonstudier i tre år med Sergei Poliakov og Danilo Ivanovic.

En periode i London ga henne muligheten til å utforske skulptur gjennom enkel undervisning. Etter tre år på Nydalen kunstskole ble det et opphold hos Markus Brendmoe på Rommen i Oslo, hvor fordypnings- og prosessstudier ble nøkkelen til hennes kunstneriske utvikling. Gjestekunstnere og kritikere beriket denne perioden ved å ta del i hennes undervisning.

Du finner utstillingen i Galleri Hamar kulturhus – gratis og åpent for alle. Utstillingen står til 28. februar og følger Hamar bibliotek sine åpningstider:

mandag – torsdag     10:00 – 19:00
fredag                           10:00 – 16:00